Vzdělávací obsah MŠ
TVP: Září – Hurá do školky
Seznámení se školkou
- připravit dětem a rodičům radostný vstup do MŠ – možnost strávit první chvíle ve školce s dětmi
- seznámit děti se se svou třídou a značkou – hry se značkami
- rozvíjení přátelské atmosféry mezi dětmi – svolávací písně, hry se jmény
- rozvíjení spolupráce mezi dětmi – společné práce, taneční hry
- sdílení společných zážitků – vyprávění v ranním kroužku
- utváření školkových pravidel
- upevňovat návyky hygienické sebeobsluhy, sebeobsluhy při stolování
- učíme se jednoduché úklidové činnosti
- seznámit se se zahrádkou školky – herní prvky, záhonky
- podporujeme správné držení tužky - grafomotorická cvičení
Kamarádi
- podporujeme navazování přátelských vztahů mezi dětmi i mezi dětmi a učitelkami
- vytváříme prostor pro vzájemnou komunikaci a spolupráci dětí
- rozvíjíme ohleduplnost a vzájemný respekt ke kamarádům
- pomáháme mladším kamarádům – např. při oblékání v šatně, stolování
- společné hry a vyrábění pro rozvoj spolupráce
- vyhledávání dvojic, které k sobě patří
- poznej kamaráda – rozvoj sluchového vnímání, slovní popis
- co je kamarádské a co není – rozlišení vhodného a nevhodného chování
- objevování okolí a přírody kolem školky – posilovat lásku k živé a neživé přírodě
- loutkové divadlo v MŠ – Kamarádi zvířátka
- taneční a pohybové hry
Domov a rodina
- rozvíjet pocity sounáležitosti k domovu
- rodina, kdo do ní patří, jak nás chrání rodiče – co pro nás znamená domov
- jak vypadá náš domov a jeho okolí
- vztahy mezi sourozenci
- pomáháme doma rodičům
- podpora hrubé i jemné motoriky
- podpora sebedůvěry a vlastního vyjádření doma i v MŠ
- dramatizace rodina, domov
- řečová a hlasová chvilka
- vyjádření písně pohybem
TVP:Červen – Děti a jejich svět
Dopravní prostředky
- doprava – dopravní značení, semafor, třídění dopravních prostředků
- pravidla bezpečné jízdy
- pohybové hry s reakcí na signál, jízda na odrážedlech a koloběžkách na dopravním hřišti, štafetové hry, překážkové dráhy
- prostorová orientace, spolupráce a kooperace
- procvičování sluchového vnímání, zrakové paměti,
- procházky po okolí MŠ – sledujeme provoz, dopravní prostředky, značky
- rozvoj hrubé motoriky – míčové hry, odrážedla
- gymnastika mluvidel – zvuky dopravních prostředků
- výtvarná činnost – doprava
Voda
- voda a její charakteristika, podoby, skupenství a funkce vody
- vodní živočichové a rostliny
- pokusy s vodou, přelévání a určování množství
- kladný postoj k péči o přírodu a okolí
- kooperativní hry ve skupině – hry s vodou
- probouzení fantazie u dětí – malba, tanec se šátky
- prohlížení knih, práce s encyklopediemi
- udržování rovnováhy, rychlá reakce
- dechová a relaxační cvičení
- pozorování vody v prostředí kde žijeme, procházka do přírody
Piráti
- sociální a interaktivní hry, dramatické činnosti, hudebně pohybové hry
- koordinace ruky a oka při práci s drobnými předměty
- chůze v přírodním terénu, překonávání překážek
- artikulační cvičení, básně a písně
- orientace v knize, mapě
- práce s příběhem, vyprávění
- estetické a tvůrčí aktivity
Loučíme se s předškoláky
- nácvik písní a básní na loučení s předškoláky
- rozvoj pohybové paměti a tanečních aktivit
- seznámení s možným nebezpečím o prázdninách
- rozvoj prosociálního vnímání – loučíme se s kamarády, jak nám spolu bylo
- porovnávání – rozdíly (škola X školka)
- rozvoj rytmického cítění
TVP – Duben: Cesta kolem světa
Jaro v trávě – hmyz
- pozorování drobných živočichů
- pojmenování hmyzu dle obrázků
- využití mikroskopu
- rozvoj řečových schopností – vyprávění příběhu
- posloupnost vývojových stádií živočichů
- rozvoj předmatematických představ
- rozvoj přednesu básně
- pohybové hry
- rozvoj jemné motoriky
Zvířata a jejich mláďata
- poznávání zvířat, určování jejich mláďat
- rozvoj environmentálního myšlení
- budování vztahu k přírodě a péči o ni
- péče o zvířátka, užitková zvířata, domácí mazlíčci
- rozeznávání zvuků zvířat
- tématické tvoření
- protahovací cvičení
- námětové hry – farma
Cesta kolem světa – kontinenty
- seznámení s kontinenty a národnostmi, zvyky
- zvládání různých výtvarných technik, tvoření s novým materiálem
- samostatnost při vystřihování a nalepování, čistota práce
- jarní práce na zahradě MŠ
- nácvik na vystoupení ke Dni matek
- zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
- ovládat koordinaci ruky a oka
- rozvoj řečových schopností – mluvení v celých větách
- opakování třídních pravidel, umět se domluvit s druhým, vzájemně si pomáháme
Den Země – ekologie
- uvědomovat si, že člověk a příroda se navzájem ovlivňuje
- vytváření pozitivního vztahu k přírodě
- seznámení se s recyklací odpadu
- třídění předmětů do skupin
- zvládat pojmy označující hmotnost (těžký, lehký, stejně)
- správné chování k dospělým i kamarádům
- umět navrhnout další varianty řešení
- výtvarné skupinové práce
- pohybové hry na postřeh a rychlost
Čarodějnice a bylinky
- seznámení se zvykem čarodějnic
- rozvíjet fantazii a představivost
- poznávat rostliny a byliny – léčivé x jedovaté
- rozšiřovat slovní zásobu dětí o nová slova
- umět vyjádřit myšlenku, popsat situaci
- chápat jednoduché hádanky a vtipy
- zpívat písničky na zvukomalebné slabiky (la, ma, va, atd.)
- chůze v daném útvaru, ohleduplný běh mezi kamarády
- vést děti k dokončování úkolů
TVP – Březen: Přišlo jaro do vsi
Loučení se zimou
- ohlédnutí za zimním obdobím
- rozvoj řeči, dechová cvičení
- tradice a zvyky – Morana
- výroba a vynášení Morany
- změny v přírodě, jarní počasí
- rozvoj rytmického cítění
- vyjádření pohybu s hudbou
- březnové pranostiky
Jarní květiny
- určit a pojmenovat základní druhy květin
- upevňování barev a jejich rozlišování
- seznámení s pojmem pěstování
- péče o rostliny, zahrádku, sázení semínek
- cvičení k upevňování zdraví
- rozvoj estetického cítění
- orientační hry
- skládání z papíru
Velikonoce
- seznámení s tradicemi a zvyky
- péče o zahrádku
- jarní tvoření
- barvení vajec
- rozvoj řečových schopností – vyprávění příběhu
- upevňování zrakového vnímání
- rozvoj estetického cítění
- rozvoj přednesu básně
- pohybové hry a fyzická zdatnost
- rozvoj jemné motoriky
TVP: Únor – Poznáváme svět
Geometrické tvary
-seznámení se základními geometrickými tvary a jejich správné určení
-třídění geometrických tvarů
-opakování barev, osvojení názvů-řazení tvarů dle barev, velikosti a dalších určených vlastností
-rozlišení vlastností dle hmatu
-používat základní pojmy označující velikost
-přijmout roli ve hře-chápání základních matematických pojmů
-zdokonalování jemné motoriky
-skládání mozaiky, puzzle-tvoření dle předlohy, grafické napodobování tvarů
-orientační cvičení ve třídě i venku
Věda a technika
- pokusy-seznámení s vědou a technikou, jak nám usnadňují život
-znát pojem experiment
-praktické zkoušení vybraných pokusů-prohlížení tematických encyklopedií
-námětové hry na “ malé vědce”-smyslové a psychomotorické hry
-vnímání posloupnosti dne-udržování pořádku při činnosti i po ní
-vědět, jak se vyhnout nebezpečí
-rozvoj týmové spolupráce
-koordinační cvičení, cvičení ke zdraví
-drobné pohybové hry
-zpěv známých i nových písní
Povolání
-jaká povolání známe, co dělá maminka a tatínek
-čím budu až vyrostu?Proč je práce důležitá?
-popis obrázků s řemesly, peníze a jejich hodnota
-tematické hry na jednotlivá povolání
-udržení rovnováhy, obratnost při podlézání
-činnosti zaměřené na sebehodnocení
-rozvoj sluchových schopností
-hádej čím jsem - hádanky na určitá povolání
-hudebně- pohybové aktivity
-rozvoj grafomotoriky - obloučky odvážným tahem
-tvoření doplňků k tematickým hrám, objevování nových materiálů
Masopust
-význam Masopustu, karnevalu
- zvyky, tradice
-karneval v MŠ, soutěže jednotlivců i dvojic
-rozvoj kooperace
- společná výzdoba třídy-”masopustní hostina”
-chůze podle hudby, taneční improvizace
-cvičení mimických svalů
-samostatnost při vystřihování, výroba masek
-vyjádření vlastních dojmů z karnevalu
-seznamování se s hudebními nástroji
-probouzení fantazie a radosti z tvořivé práce
-upevňování správného úchopu tužky
-dramatické činnost
1. 2. 2024, Markéta Mašková