Vzdělávací obsah MŠ
TVP: Leden – ZIMNÍ KRÁLOVSTVÍ
Nový rok, Tři králové
-seznámení s tradicemi Nového roku a Tří králů
-tematické hry-výtvarné zpracování daného tématu, využití rozdílných technik
-procvičování a rozvoj paměti a pozornosti
-určování měsíců v roce – seznámení se znaky zimní přírody, pozorování změn v přírodě
-spontánní vypravování
-procvičení jemné i hrubé motoriky
-činnosti zaměřené na sebehodnocení-rozvoj logického myšlení, číselná řada
Zimní sporty
-seznámení se zimními sporty, vybavení, bezpečnost
-praktický nácvik některých sportů, námětové hry
-nejrůznější druhy honiček-cvičení ve družstvech, soutěživé hry, přesnost při hodu na cíl
-upevňování fyzické a psychické zdatnosti
-cvičení obratnosti při hrách s míčem-procvičování zrakového vnímání, trpělivosti u jednotlivých činností
-vyjádření postavy v pohybu - dramatizace, výtvarné činnosti
-využití neverbální komunikace
Hry s ledem, sněhem a vodou, sněhuláci
-zimní hry s ledem, vodou a sněhem
-vlastnosti sněhu, vody, ledu, seznámení s jednotlivými skupenstvími
-stavby ze sněhu, bobování, zimní radovánky-pohybové hry se zimní tématikou
-reakce na signál
-vycházky v okolí MŠ, pozorování stop ve sněhu-grafomotorická cvičení-četba s porozuměním, rozbor příběhu
-sluchové rozlišení hlásky, doplnění rýmu-výtvarné činnosti
- vytrhávání z papíru, mačkání, rozvoj dovednosti při stříhání-zpěv nových písní
Pohádky
-seznámení s pohádkami klasickými i novými, dobro x zlo-moje oblíbená pohádka
-oromotorika, dechová cvičení
-hudebně – pohybové činnosti
-vzbuzování zájmu o knihy, péče o knihy-četba oblíbených pohádkových knih, rozbor příběhu
-dramatické ztvárnění vybrané pohádky-jazyková cvičení, posilování důvěry ve vlastní osobnost
17. 1. 2025, Markéta MaškováTVP: Listopad – Zima ťuká na dveře
Hrátky s přírodninami, Dušičky
-seznámení s tradicemi u nás i v cizích zemích – Dušičky x Halloween
-praktické činnosti k upevnění základních poznatků
-seznámení s duchy a strašidly
-vyjadřování emocí spojených se strachem
-dramatické ztvárnění a pantomima strašidel
-vzbuzovat zájem o přírodu v okolí, pozorování přírody, zdokonalování chůze, světélkový průvod Teplýšovicemi
-rozvoj estetických a tvůrčích dovedností, mandaly z přírodnin
-tematické výtvarné činnosti, tvoření z přírodnin, tvoření na jarmark
-rozvoj základních společensko-kulturních postojů
-procvičování pozornosti, hbitosti, reakce na signál za pomoci pohybových her
-zdokonalování jemné motoriky
Zvířátka se připravují na zimu
-vytváření vztahu k živé a neživé přírodě
-seznámení se zvířaty, která v zimě spí a která nikoliv, jaká je jejich příprava na zimu
-praktická práce s obrázky zvířat, hledání rozdílů
-jak se o jednotlivá zvířata staráme
-porovnávání velikostí – malý, menší, nejmenší
-rozvoj hlasového projevu, doprovod písní – Orfeovy hud. nástroje
-poznávání a určování zvuků zvířat
-pozorování zvířat a jejich stop v lese, potrava pro zvířata
-stavba domečků pro zvířata
-rozvoj grafomotoriky
-upevňování výslovnosti při přednesu básně, vyprávění
-rozvíjení komunikačních schopností a dovedností – využití přídavných jmen (jaké to je)
-cvičení s prvky jógy, využití padáku
-experimentování a výtvarné činnosti s netradičními materiály
-určování významových kategorií – patří x nepatří
-upevňování práce ve skupině a spolupráce s ostatními dětmi
Lidské tělo a zdraví
-seznámení se všemi smysly člověka a jejich rozvoj
-sluchové a rytmické hry, vyprávění, co dítě vidělo, slyšelo
-mít povědomí o lidském těle a jeho vývoji, popis postavy, výtvarné vyjádření lidské postavy
-pojmenovat jednotlivé části lidského těla a některé dílčí části těla včetně orgánů
-seznámení s jednotlivými orgány a jejich funkcí
-vytváření hygienických návyků a jejich upevňování
-péče o zdraví – rozlišovat co zdraví škodí a co prospívá, znát základní pojmy ve spojení se zdravím, upozorňovat na bezpečnost – co je kulaté, hranaté, špičaté
-zdravotně zaměřené činnosti – správné držení těla, dechová a relaxační cvičení
-rozvoj lokomočních pohybových dovedností
-uvědomovat si svou samostatnost a vyjadřovat vlastní názory na dané situace
-vlastnosti člověka
-konkrétní operace s materiálem (manipulace, přiřazování)
-prohlížení naučných knih
Oblečení
-určování jednotlivých druhů oblečení a jejich barev, materiálu
-třídění oblečení zimní x letní, celoroční – dle ročních období
-správné skládání oblečení a nácvik
-pojmenování ročních období a jejich hlavní znaky
-námětové hry s oblečením
-zvládnou základní pohybové dovednosti a orientaci v různém prostoru a upevňování pohybových dovedností na překážkové dráze
-cvičení na posílení břišního a zádového svalstva
-cvičení jako prevence plochých nohou
-chápání prostorových pojmů a jejich určení – vpravo x vlevo, nahoře x dole)
-udržení pozornosti při méně atraktivních činnostech
-upevňování samostatnosti při oblékání a obouvání
-rozvoj samostatnosti při dokončování zadaného úkolu, soustředěnost
-jazyková chvilka, tvoření rýmu
-hádanky na téma oblečení
-konstruktivní a manipulační hry
25. 11. 2024, Markéta Mašková