Vzdělávací obsah MŠ
TVP: Leden – ZIMNÍ KRÁLOVSTVÍ

Nový rok, Tři králové

-seznámení s tradicemi Nového roku a Tří králů

-tematické hry-výtvarné zpracování daného tématu, využití rozdílných technik

-procvičování a rozvoj paměti a pozornosti

-určování měsíců v roce – seznámení se znaky zimní přírody, pozorování změn v přírodě

-spontánní vypravování

-procvičení jemné i hrubé motoriky

-činnosti zaměřené na sebehodnocení-rozvoj logického myšlení, číselná řada

Zimní sporty

-seznámení se zimními sporty, vybavení, bezpečnost

-praktický nácvik některých sportů, námětové hry

-nejrůznější druhy honiček-cvičení ve družstvech, soutěživé hry, přesnost při hodu na cíl

-upevňování fyzické a psychické zdatnosti

-cvičení obratnosti při hrách s míčem-procvičování zrakového vnímání, trpělivosti u jednotlivých činností

-vyjádření postavy v pohybu - dramatizace, výtvarné činnosti

-využití neverbální komunikace

Hry s ledem, sněhem a vodou, sněhuláci

-zimní hry s ledem, vodou a sněhem

-vlastnosti sněhu, vody, ledu, seznámení s jednotlivými skupenstvími

-stavby ze sněhu, bobování, zimní radovánky-pohybové hry se zimní tématikou

-reakce na signál

-vycházky v okolí MŠ, pozorování stop ve sněhu-grafomotorická cvičení-četba s porozuměním, rozbor příběhu

-sluchové rozlišení hlásky, doplnění rýmu-výtvarné činnosti

- vytrhávání z papíru, mačkání, rozvoj dovednosti při stříhání-zpěv nových písní

Pohádky

-seznámení s pohádkami klasickými i novými, dobro x zlo-moje oblíbená pohádka

-oromotorika, dechová cvičení

-hudebně – pohybové činnosti

-vzbuzování zájmu o knihy, péče o knihy-četba oblíbených pohádkových knih, rozbor příběhu

-dramatické ztvárnění vybrané pohádky-jazyková cvičení, posilování důvěry ve vlastní osobnost

17. 1. 2025, Markéta Mašková
TVP: Listopad – Zima ťuká na dveře

Hrátky s přírodninami, Dušičky

-seznámení s tradicemi u nás i v cizích zemích – Dušičky x Halloween

-praktické činnosti k upevnění základních poznatků

-seznámení s duchy a strašidly

-vyjadřování emocí spojených se strachem

-dramatické ztvárnění a pantomima strašidel

-vzbuzovat zájem o přírodu v okolí, pozorování přírody, zdokonalování chůze, světélkový průvod Teplýšovicemi

-rozvoj estetických a tvůrčích dovedností, mandaly z přírodnin

-tematické výtvarné činnosti, tvoření z přírodnin, tvoření na jarmark

-rozvoj základních společensko-kulturních postojů

-procvičování pozornosti, hbitosti, reakce na signál za pomoci pohybových her

-zdokonalování jemné motoriky

Zvířátka se připravují na zimu

-vytváření vztahu k živé a neživé přírodě

-seznámení se zvířaty, která v zimě spí a která nikoliv, jaká je jejich příprava na zimu

-praktická práce s obrázky zvířat, hledání rozdílů

-jak se o jednotlivá zvířata staráme

-porovnávání velikostí – malý, menší, nejmenší

-rozvoj hlasového projevu, doprovod písní – Orfeovy hud. nástroje

-poznávání a určování zvuků zvířat

-pozorování zvířat a jejich stop v lese, potrava pro zvířata

-stavba domečků pro zvířata

-rozvoj grafomotoriky

-upevňování výslovnosti při přednesu básně, vyprávění

-rozvíjení komunikačních schopností a dovedností – využití přídavných jmen (jaké to je)

-cvičení s prvky jógy, využití padáku

-experimentování a výtvarné činnosti s netradičními materiály

-určování významových kategorií – patří x nepatří

-upevňování práce ve skupině a spolupráce s ostatními dětmi

Lidské tělo a zdraví

-seznámení se všemi smysly člověka a jejich rozvoj

-sluchové a rytmické hry, vyprávění, co dítě vidělo, slyšelo

-mít povědomí o lidském těle a jeho vývoji, popis postavy, výtvarné vyjádření lidské postavy

-pojmenovat jednotlivé části lidského těla a některé dílčí části těla včetně orgánů

-seznámení s jednotlivými orgány a jejich funkcí

-vytváření hygienických návyků a jejich upevňování

-péče o zdraví – rozlišovat co zdraví škodí a co prospívá, znát základní pojmy ve spojení se zdravím, upozorňovat na bezpečnost – co je kulaté, hranaté, špičaté

-zdravotně zaměřené činnosti – správné držení těla, dechová a relaxační cvičení

-rozvoj lokomočních pohybových dovedností

-uvědomovat si svou samostatnost a vyjadřovat vlastní názory na dané situace

-vlastnosti člověka

-konkrétní operace s materiálem (manipulace, přiřazování)

-prohlížení naučných knih

Oblečení

-určování jednotlivých druhů oblečení a jejich barev, materiálu

-třídění oblečení zimní x letní, celoroční – dle ročních období

-správné skládání oblečení a nácvik

-pojmenování ročních období a jejich hlavní znaky

-námětové hry s oblečením

-zvládnou základní pohybové dovednosti a orientaci v různém prostoru a upevňování pohybových dovedností na překážkové dráze

-cvičení na posílení břišního a zádového svalstva

-cvičení jako prevence plochých nohou

-chápání prostorových pojmů a jejich určení – vpravo x vlevo, nahoře x dole)

-udržení pozornosti při méně atraktivních činnostech

-upevňování samostatnosti při oblékání a obouvání

-rozvoj samostatnosti při dokončování zadaného úkolu, soustředěnost

-jazyková chvilka, tvoření rýmu

-hádanky na téma oblečení

-konstruktivní a manipulační hry

25. 11. 2024, Markéta Mašková