Vzdělávací obsah MŠ
TVP: Září – Hurá do školky

Seznámení se školkou

  • připravit dětem a rodičům radostný vstup do MŠ – možnost strávit první chvíle ve školce s dětmi
  • seznámit děti se se svou třídou a značkou – hry se značkami
  • rozvíjení přátelské atmosféry mezi dětmi – svolávací písně, hry se jmény
  • rozvíjení spolupráce mezi dětmi – společné práce, taneční hry
  • sdílení společných zážitků – vyprávění v ranním kroužku
  • utváření školkových pravidel
  • upevňovat návyky hygienické sebeobsluhy, sebeobsluhy při stolování
  • učíme se jednoduché úklidové činnosti
  • seznámit se se zahrádkou školky – herní prvky, záhonky
  • podporujeme správné držení tužky  - grafomotorická cvičení

Kamarádi

  • podporujeme navazování přátelských vztahů mezi dětmi i mezi dětmi a učitelkami
  • vytváříme prostor pro vzájemnou komunikaci a spolupráci dětí
  • rozvíjíme ohleduplnost a vzájemný respekt ke kamarádům
  • pomáháme mladším kamarádům – např. při oblékání v šatně, stolování
  • společné hry a vyrábění pro rozvoj spolupráce
  • vyhledávání dvojic, které k sobě patří
  • poznej kamaráda – rozvoj sluchového vnímání, slovní popis
  • co je kamarádské a co není – rozlišení vhodného a nevhodného chování
  • objevování okolí a přírody kolem školky – posilovat lásku k živé a neživé přírodě
  • loutkové divadlo v MŠ – Kamarádi zvířátka
  • taneční a pohybové hry

Domov a rodina

  • rozvíjet pocity sounáležitosti k domovu
  • rodina, kdo do ní patří, jak nás chrání rodiče – co pro nás znamená domov
  • jak vypadá náš domov a jeho okolí
  • vztahy mezi sourozenci
  • pomáháme doma rodičům
  • podpora hrubé i jemné motoriky
  • podpora sebedůvěry a vlastního vyjádření doma i v MŠ
  • dramatizace rodina, domov
  • řečová a hlasová chvilka
  • vyjádření písně pohybem

23. 9. 2024, Markéta Mašková
TVP:Červen – Děti a jejich svět

Dopravní prostředky

  • doprava – dopravní značení, semafor, třídění dopravních prostředků
  • pravidla bezpečné jízdy
  • pohybové hry s reakcí na signál, jízda na odrážedlech a koloběžkách na dopravním hřišti, štafetové hry, překážkové dráhy
  • prostorová orientace, spolupráce a kooperace
  • procvičování sluchového vnímání, zrakové paměti,
  • procházky po okolí MŠ – sledujeme provoz, dopravní prostředky, značky
  • rozvoj hrubé motoriky – míčové hry, odrážedla
  • gymnastika mluvidel – zvuky dopravních prostředků
  • výtvarná činnost – doprava

Voda

  • voda a její charakteristika, podoby, skupenství a funkce vody
  • vodní živočichové a rostliny
  • pokusy s vodou, přelévání a určování množství
  • kladný postoj k péči o přírodu a okolí
  • kooperativní hry ve skupině – hry s vodou
  • probouzení fantazie u dětí – malba, tanec se šátky
  • prohlížení knih, práce s encyklopediemi
  • udržování rovnováhy, rychlá reakce
  • dechová a relaxační cvičení
  • pozorování vody v prostředí kde žijeme, procházka do přírody

Piráti

  • sociální a interaktivní hry, dramatické činnosti, hudebně pohybové hry
  • koordinace ruky a oka při práci s drobnými předměty
  • chůze v přírodním terénu, překonávání překážek
  • artikulační cvičení, básně a písně
  • orientace v knize, mapě
  • práce s příběhem, vyprávění
  • estetické a tvůrčí aktivity

Loučíme se s předškoláky

  • nácvik písní a básní na loučení s předškoláky
  • rozvoj pohybové paměti a tanečních aktivit
  • seznámení s možným nebezpečím o prázdninách
  • rozvoj prosociálního vnímání – loučíme se s kamarády, jak nám spolu bylo
  • porovnávání – rozdíly (škola X školka)
  • rozvoj rytmického cítění

11. 7. 2024, Markéta Mašková
TVP – Duben: Cesta kolem světa

   

Jaro v trávě – hmyz

  • pozorování drobných živočichů
  • pojmenování hmyzu dle obrázků
  • využití mikroskopu
  • rozvoj řečových schopností – vyprávění příběhu
  • posloupnost vývojových stádií živočichů
  • rozvoj předmatematických představ
  • rozvoj přednesu básně
  • pohybové hry
  • rozvoj jemné motoriky

Zvířata a jejich mláďata

  • poznávání zvířat, určování jejich mláďat
  • rozvoj environmentálního myšlení
  • budování vztahu k přírodě a péči o ni
  • péče o zvířátka, užitková zvířata, domácí mazlíčci
  • rozeznávání zvuků zvířat
  • tématické tvoření
  • protahovací cvičení
  • námětové hry – farma

Cesta kolem světa – kontinenty

  • seznámení s kontinenty a národnostmi, zvyky
  • zvládání různých výtvarných technik, tvoření s novým materiálem
  • samostatnost při vystřihování a nalepování, čistota práce
  • jarní práce na zahradě MŠ
  • nácvik na vystoupení ke Dni matek
  • zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
  • ovládat koordinaci ruky a oka
  • rozvoj řečových schopností – mluvení v celých větách
  • opakování třídních pravidel, umět se domluvit s druhým, vzájemně si pomáháme

Den Země – ekologie

  • uvědomovat si, že člověk a příroda se navzájem ovlivňuje
  • vytváření pozitivního vztahu k přírodě
  • seznámení se s recyklací odpadu
  • třídění předmětů do skupin
  • zvládat pojmy označující hmotnost (těžký, lehký, stejně)
  • správné chování k dospělým i kamarádům
  • umět navrhnout další varianty řešení
  • výtvarné skupinové práce
  • pohybové hry na postřeh a rychlost

Čarodějnice a bylinky

  • seznámení se zvykem čarodějnic
  • rozvíjet fantazii a představivost
  • poznávat rostliny a byliny – léčivé x jedovaté
  • rozšiřovat slovní zásobu dětí o nová slova
  • umět vyjádřit myšlenku, popsat situaci
  • chápat jednoduché hádanky a vtipy
  • zpívat písničky na zvukomalebné slabiky (la, ma, va, atd.)
  • chůze v daném útvaru, ohleduplný běh mezi kamarády
  • vést děti k dokončování úkolů

1. 4. 2024, Markéta Mašková
TVP – Březen: Přišlo jaro do vsi

Loučení se zimou

  • ohlédnutí za zimním obdobím
  • rozvoj řeči, dechová cvičení
  • tradice a zvyky – Morana
  • výroba a vynášení Morany
  • změny  v přírodě, jarní počasí
  • rozvoj rytmického cítění
  • vyjádření pohybu s hudbou
  • březnové pranostiky

Jarní květiny

  • určit a pojmenovat základní druhy květin
  • upevňování barev a jejich rozlišování
  • seznámení s pojmem pěstování
  • péče o rostliny, zahrádku, sázení semínek
  • cvičení k upevňování zdraví
  • rozvoj estetického cítění
  • orientační hry
  • skládání z papíru

Velikonoce

  • seznámení s tradicemi a zvyky
  • péče o zahrádku
  • jarní tvoření
  • barvení vajec
  • rozvoj řečových schopností – vyprávění příběhu
  • upevňování zrakového vnímání
  • rozvoj estetického cítění
  • rozvoj přednesu básně
  • pohybové hry a fyzická zdatnost
  • rozvoj jemné motoriky

8. 3. 2024, Markéta Mašková
TVP: Únor – Poznáváme svět

Geometrické tvary

-seznámení se základními geometrickými tvary a jejich správné určení

-třídění geometrických tvarů

-opakování barev, osvojení názvů-řazení tvarů dle barev, velikosti a dalších určených vlastností

-rozlišení vlastností dle hmatu

-používat základní pojmy označující velikost

-přijmout roli ve hře-chápání základních matematických pojmů

-zdokonalování jemné motoriky

-skládání mozaiky, puzzle-tvoření dle předlohy, grafické napodobování tvarů

-orientační cvičení ve třídě i venku

Věda a technika

- pokusy-seznámení s vědou a technikou, jak nám usnadňují život

-znát pojem experiment

-praktické zkoušení vybraných pokusů-prohlížení tematických encyklopedií

-námětové hry na “ malé vědce”-smyslové a psychomotorické hry

-vnímání posloupnosti dne-udržování pořádku při činnosti i po ní

-vědět, jak se vyhnout nebezpečí

-rozvoj týmové spolupráce

-koordinační cvičení, cvičení ke zdraví

-drobné pohybové hry

-zpěv známých i nových písní

Povolání

-jaká povolání známe, co dělá maminka a tatínek

-čím budu až vyrostu?Proč je práce důležitá?

-popis obrázků s řemesly, peníze a jejich hodnota

-tematické hry na jednotlivá povolání

-udržení rovnováhy, obratnost při podlézání

-činnosti zaměřené na sebehodnocení

-rozvoj sluchových schopností

-hádej čím jsem - hádanky na určitá povolání

-hudebně- pohybové aktivity

-rozvoj grafomotoriky - obloučky odvážným tahem

-tvoření doplňků k tematickým hrám, objevování nových materiálů

Masopust

-význam Masopustu, karnevalu

- zvyky, tradice

-karneval v MŠ, soutěže jednotlivců i dvojic

-rozvoj kooperace

- společná výzdoba třídy-”masopustní hostina”

-chůze podle hudby, taneční improvizace

-cvičení mimických svalů

-samostatnost při vystřihování, výroba masek

-vyjádření vlastních dojmů z karnevalu

-seznamování se s hudebními nástroji

-probouzení fantazie a radosti z tvořivé práce

-upevňování správného úchopu tužky

-dramatické činnost

1. 2. 2024, Markéta Mašková